Historia

Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach rozpoczął działalność w 1955 roku, na początku jako stowarzyszenie. Jego założycielem był Stefan Karski, on też nadał teatrowi nazwę. Nieco przewrotnie, bo pod wesołym zdrobnieniem popularnego imienia zawarł nawiązanie do trudnej polskiej historii. Tak nazywał się jedyny wóz pancerny w Powstaniu Warszawskim, a także samoloty zwiadowcze w Armii Andersa.

Stefan Karski był dyrektorem teatru do 1973 roku. W kolejnych latach funkcję tę pełnili: Wanda Szplit (1973 - 1974), Tomasz Stecewicz (1974 - 1977), Ryszard Barański (1977 - 1981), Irena Dragan (1981 - 2011), p.o. dyrektora Przemysław Predygier (2011 - 2012), a od września 2012 roku Robert Drobniuch.

Początki „Kubusia” nie były łatwe, przede wszystkim przez brak siedziby. Teatr funkcjonował objazdowo, występował gościnnie. Z czasem, mimo rozmaitych trudności, stawał się coraz bardziej rozpoznawalny i lubiany, wzrastał jego poziom artystyczny. W 1965 roku stał się instytucją państwową, otrzymał pierwsze pomieszczenia, choć jeszcze wciąż nie własną scenę. Dopiero w 1992 roku, dzięki determinacji i wieloletnim staraniom ówczesnej dyrektor Ireny Dragan udało się pozyskać obecną siedzibę przy ulicy Dużej 9.


W latach: 2000 - 2010 z inicjatywy Ireny Dragan, teatr „Kubuś” zorganizował 5 edycji Świętokrzyskiego Festiwalu Teatrów Lalkowych „Brzechwa i inni...”, będącego przeglądem twórczości teatrów lalkowych, obejmującym najciekawsze wydarzenia artystyczne w Polsce.

W 2005 roku w siedzibie teatru otwarta została pierwsza w Polsce Galeria Lalki Teatralnej. Pomysłodawczynią Galerii była Irena Dragan, a projekt przygotował scenograf Alexander Andrzej Łabiniec. Zgromadzone w niej lalki powstały na przestrzeni ponad 57-letniej działalności teatru. Wiele z nich towarzyszyło aktorom podczas zagranicznych wyjazdów i prezentacji na festiwalach. Podróże te często owocowały prestiżowymi nagrodami.

W historii teatru na szczególne podkreślenie zasługuje wkład twórczy Stefana Karskiego, Heleny Naksianowicz, Ireny Dragan i Alexandra Andrzeja Łabińca, którzy zrealizowali wiele znaczących w repertuarze teatru i docenianych spektakli teatralnych.

Z teatrem współpracowało również wielu innych wybitnych twórców, m.in. Leszek Śmigielski, Joanna Piekarska, Zygmunt Smandzik, Adam Kilian, Jerzy Derfel, Zofia Czechlewska-Ossowska, Krzysztof Niesiołowski, Joanna Braun, Zbigniew Burkacki, Pavel Hubička, Aleksander Maksymiak, Andrzej Dworakowski, Jadwiga Mydlarska-Kowal, Krzesimir Dębski, Piotr Salaber, Zbigniew Karnecki, Bogumił Pasternak, Mikołaj Malesza, Petr Nosálek i inni.

Aktualny dyrektor, Robert Drobniuch, zainicjował zmianę wizerunku teatru, który oferuje dziś młodym widzom nie tylko spektakle, ale też liczne zajęcia i atrakcje pozasceniczne, w tym m.in. Wakacyjny Festiwal Sztuki dla Dzieci Hurra! ART!

Repertuar oparty jest głównie na adaptacjach największych, polskich i światowych, utworów literackich, a także dramaturgii współczesnej.

Wystawiamy spektakle dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Do realizacji naszych przedsięwzięć zapraszamy wybitnych twórców z kraju i z zagranicy. Poza regularną działalnością repertuarową realizujemy liczne projekty artystyczne i edukacyjne, często wspólnie z innymi instytucjami. Wśród naszych partnerów są placówki kultury, szkoły, stowarzyszenia, fundacje. 

 

Wybrane osiągnięcia teatru:

  • III nagroda za spektakl „Baranki i ospały Diabeł”, reż. Irena Dragan, podczas Telewizyjnego Festiwalu Sztuk Lalkowych (1983).
  • Wielka Honorowa Nagroda Widzów, którą przyznały nam dzieci z całej Polski za sztukę „Baśń o rycerzu Gotfrydzie”, reż. Leszek Śmigielski, prezentowaną podczas Telewizyjnego Festiwalu Widowisk Lalkowych dla Dzieci (1987).
  • Nagroda za najlepsze przedstawienie zagraniczne za spektakl „Baśń o rumaku zaklętym”, reż. Irena Dragan, prezentowany podczas XXV Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Teheranie, Iran (2007).
  • Grand Prix II Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek Krajów Unii Europejskiej im. Roberta Schumana EUROFEST w Słupsku za spektakl „Osiem świateł Chanuki”, reż. Irena Dragan (2009).
  • Złota Magnolia - Nagroda Specjalna Jury i Nagroda za scenografię na II Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Złota Magnolia” w Szanghaju (Chiny) za spektakl „Córka Króla Smoka”, reż. Irena Dragan, scen. Urszula Kubicz-Fik (2010).
  • Nagroda za reżyserię dla Ireny Dragan i Nagroda za nowatorskie rozwiązania inscenizacyjne na III Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Złota Magnolia” w Szanghaju (Chiny) za spektakl „Baśnie cygańskie. Romane paramisia” (2012).
  • Nagroda Aktorska dla Jolanty Kęćko za rolę Ptaka Agrafki w pantomimie dla dzieci "Pan Bam i ptak Agrafka", w reżyserii Bartłomieja Ostapczuka, na 6 Międzynarodowym Festiwalu Ożywionej Formy "Maskarada" w Rzeszowie (2015).
  • Główna Nagroda za spektakl "Sklepy cynamonowe", w reżyserii Roberta Drobniucha, na 17 Festiwalu Sztuki Teatralnej - Sztuka Polskiej Prowincji w Rybniku (2015).
  • Nagroda Aktorska "za najlepszą rolę kobiecą" dla Jolanty Kęćko za rolę Ptaka Agrafki w pantomimie dla dzieci "Pan Bam i ptak Agrafka", w reżyserii Bartłomieja Ostapczuka, na II Festiwalu małych Prapremier w Wałbrzychu (2015).
  • Nagroda Ministra Kultury dla Wyróżniających się Twórców Kultury dla Dzieci za dokonania w dziedzinie teatru dla Roberta Drobniucha (2015).
  • Nagroda za wyrażenie teatru lalką – za scenografię Cengiza Özeka do spektaklu "Sklepy cynamonowe", w reżyserii Roberta Drobniucha, na X Międzynarodowym Festiwalu Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka też człowiek” w Warszawie (2015).
  • Nagroda Tajnego Jurora dla spektaklu "Dziady po Białoszewskim" w reżyserii Anny Retoruk na VII Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy "Maskarada" w Rzeszowie (2016).